Voedingkundig

Voedingkundig

Voor een duwtje in
de juiste richting

Voor een duwtje in de juiste richting

Voedingkundig

Voor een duwtje in de juiste richting

Mijn motivatie

Je kan beter veel gezond eten dan weinig ongezond.

We willen allemaal oud worden, en het liefst gezond! Maar waarom gaan we dan steevast tegen alles in waarvan we wéten dat het beter is?

Ons lichaam is op een bepaalde manier geprogrammeerd. Het staat nog altijd in de overlevingsstand. Daarom is ons lichaam altijd op zoek naar vet, suiker en zout, net als tienduizenden jaren geleden.

Het grote verschil is alleen dat er toen moeite gedaan moest worden voor het eten en nu hoef je alleen maar via je app te bestellen en wordt het bij je thuis bezorgd! En toch vragen we ons af waarom we aankomen?

Ik ben ervan overtuigd dat gezond oud worden van een aantal zaken afhankelijk is:

Kennis is macht. Ik deel mijn kennis dan ook graag met je! Dit is de basis om je ruggengraat te kweken, je verzet te sterken en je discipline op te bouwen.

Door middel van kennis ga je anders leren luisteren naar je lichaam. Nee, als je maag knort hoef je niet meteen naar de koelkast te rennen! En je hoofd helpt ook niet echt mee aan een goede verstandhouding met je lichaam.

Daarom is balans zo belangrijk. Niet alleen balans tussen werk en privé, ook tussen inspanning en ontspanning en uiteraard tussen voeding en beweging. 

En laten we de allerbelangrijkste factor niet vergeten: heb geduld met jezelf, en wees lief voor jezelf.

Kennis

Bewustzijn

Aandacht

Discipline

Balans

Geduld

Bewuste keuze

In Nederland is er bij ruim 40% van de volwassenen sprake van overgewicht, en dit percentage groeit met de dag…  Ook onder kinderen neemt het probleem in snel tempo toe. 1 op de 5 kinderen heeft al overgewicht! En dit percentage stijgt het snelst bij kinderen onder de 3 jaar. 

Ondertussen worstelen we met een schoonheidsideaal die niet realistisch is. De gefotoshopte modellen die we in de reclames op tv en in tijdschriften zien, staan in schril contrast met wat daadwerkelijk mogelijk en haalbaar is. Het is daarom niet gek dat mensen met overgewicht vaak een negatief zelfbeeld hebben. 

In een persoonlijke een-op-een gesprek wil ik je bewust maken van je huidige voedingspatroon en geef ik je handvatten om een andere visie op voeding te krijgen en bewuste keuzes te maken.

Handige weetjes

Sojaproducten bevatten veel eiwitten van hoogwaardige kwaliteit en onverzadigde vetten. Hierdoor kunnen ze dus als alternatief voor vlees, vis of zuivelproducten ingezet worden.

Gebruik je sojaproducten als vleesvervangers? Let er dan op dat ze voldoende ijzer en vitamine B12 bevatten.

Bij sojadranken moet je erop letten dat ze verrijkt zijn met calcium.

Koffie drinken is gezond, als je er niet te veel van drinkt.

  • Zwarte koffie bevat geen calorieën en telt mee voor maximaal 0,5 liter van de aanbevolen 1,5 liter vocht die je lichaam dagelijks nodig heeft.
  • 4 koppen koffie bevatten een aanvaardbare hoeveelheid cafeïne.
  • Cafeïne stimuleert de nieren, waardoor vocht je lichaam sneller verlaat.
  • In kleine hoeveelheden (1 à 2 koppen) stimuleert cafeïne de concentratie en prestatie.
    Hogere dosissen hebben geen beter effect en kunnen leiden tot rusteloosheid, angst, beven, hartkloppingen.

Eet je liever geen vlees, vis of gevogelte? Dit kan zeker, maar het is belangrijk om goed na te denken over je vlees- en visvervangers. Dit zijn de belangrijkste bronnen van eiwitten, ijzer en vitamine B12.

Maak goede combinaties met peulvruchten, noten en granen. Laat je niet verleiden door gepaneerde vegetarische snacks.

Ja en nee. Zodra het donker wordt, gaat je spijsvertering in een ruststand. Je eten wordt ’s nachts dus trager en minder goed verteerd.

Maar dit staat los van ‘dik’ worden: je wordt dik als je over een langere periode meer eet dan je lichaam verbruikt. Elke avond voor het slapen gaan snacken is in elk geval geen goed idee.

Noten bevatten veel gezonde vetten en tegelijk ook veel calorieën. Uit studies blijkt dat 15 g (zo’n 85 kcal) ongezouten noten per dag passen binnen een gezonde voeding.

Bij suikervrije chocolade moet je goed naar de samenstelling kijken: vaak zit in deze chocolade gewoon meer vet en is er amper verschil met gewone chocolade op vlak van energie.

Globaal verstaat men onder light of 30% minder vet of 30% minder suiker of 30% minder kcal in vergelijking met een soortgelijk product. Enkel de 30% minder calorieën zal een positief effect hebben voor je dieet.

Als je net als ik dol bent op chocolade, kies dan voor een zo puur mogelijke variant: meer cacaobestanddelen laat minder ruimte over voor suikers.

Als je voor de broodafdeling staat zie je soms door de bomen het bos niet meer. Ik heb een handige tip voor je: het enige ‘bruine’ brood wat gezond is, is volkoren brood.

Let op: de regel hoe bruiner het brood hoe gezonder gaat niet altijd op. Brood kan namelijk bruin gekleurd worden door bijvoorbeeld gebrande mout te gebruiken en bevat daarom niet altijd meer vezels dan een lichter bruin brood. Ook ‘meergranen’ zegt helemaal niks, behalve dat er granen in zitten maar als de basis wit brood is, is het nog steeds niet gezond.

Volkoren brood is rijk aan koolhydraten, en bevat een aantal belangrijke vitaminen en mineralen. Koolhydraten zijn de belangrijkste leveranciers van energie voor ons lichaam, dus brood maakt een belangrijk deel uit van een gezond voedingspatroon.

Als je liever ontbijt met yoghurt of kwark, doe hier dan eens een paar lepels havermout in.

Diëten

Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat ook in 99% van de gevallen!

Een dieet is heel belangrijk als het gaat om een (gezond) voedingspatroon voor (ernstig) zieke mensen, ouderen, mensen met een voedselintolerantie/allergie, etc. Maar voor afvallen en gezond ouder worden is het geen goede oplossing.

Eerlijk gezegd is het bijna grappig om te zien hoeveel soorten diëten er bestaan. De één nog gekker dan de ander. We worden eigenlijk gehersenspoeld als het gaat om de juiste keuze voor gewichtsverlies. Er worden zelfs middeltjes aangeboden die je beloven dat je er na 2 weken als een god gaat uitzien. Eigenlijk weten we wel dat dit onmogelijk is, maar toch kiezen we ervoor om het te geloven. 

Het grote gevaar van diëten zit hem in de staart: van een dieet raakt je lichaam voornamelijk in de war. En als we dan op ons streefgewicht zijn, stoppen we met diëten en staan we raar te kijken dat we daarna twee keer zo hard aankomen als voorheen (het bekende jojo-effect). Eigenlijk begint het echte werk pas ná een “succesvol” dieet! Namelijk op gewicht blijven.

Als je jezelf hebt uitgehongerd, dan past je lichaam zich doodleuk aan. En wie gaat het nou volhouden om zichzelf de rest van zijn leven uit te hongeren? Klinkt niet erg gezond, of wel? Maar als je na een dieet weer teruggaat naar je normale voedingspatroon dan denkt je lichaam: oh gelukkig! Daar zijn de vetten en suikers weer, VASTHOUDEN!!! En het jojo-effect is geboren…

Je kunt dus veel beter gestaag afvallen door kleine aanpassingen in je voedingspatroon en die tijd ondertussen benutten om je hele manier van leven om te gooien. Om alle randvoorwaarden te scheppen om daadwerkelijk gezond ouder te worden.

Start vandaag

We hebben geen invloed op de toekomst (ook al denken sommigen van wel), maar je hebt wel invloed op wat je vandaag besluit te doen.

Ik heb altijd veel bewogen, zowel hardlopen, fietsen of naar de sportschool, maar daar tegenover at ik alles wat los en vast zat. Drie stevige maaltijden op een dag en dan alsnog ‘s avonds de koelkast even plunderen of de keukenkastjes leegroven.

Uiteindelijk heb ik de beslissing genomen om het roer volledig om te gooien, met een heel verrassende ommezwaai in mijn leven!

Nee, het is niet makkelijk. Maar het is ook zeker niet onmogelijk! En geloof me als ik zeg dat je er ook nog eens gelukkiger van wordt. 

We willen allemaal (gezond en gelukkig) oud worden, start dus nu!

Ik kan je daarbij helpen, ik heb zelf aan den lijve ondervonden hoe kennis, bewustzijn, luisteren naar je lichaam, discipline, balans en geduld hebben bijgedragen aan mijn gezondheid. 

Contact
formulier

    Copyright 2022 ©